Please sign in so that we can notify you about a reply
Features
Brand
studio m'
Size
φ81mm/ H37mm/
Material Number
material number1詳細
Material Icon
Color Shade Variations
Each piece has individual color shade variations. Affected by glazes and natural firing conditions such as changes in temperature, humidity and other climate elements and also how to receive the fire in the kiln chamber, each piece has own expression. It is really difficult to make the completed ware exactly same in color by firing and glazing even when the same materials are used. 100 pieces show 100 kinds of expressions, as it were.
Color Irregularities
There are color irregularities of applying a glaze or slip, which are different from part to part in a piece of ware. For example, some parts are glazed thinly or thickly depending on the shape of the ware. That leads to part-to-part subtle differences in appearance of the clay in a piece of ware.
Glaze or Slip Drips
The glaze or slip may look like dripping. There is unevenness of a glaze or slip when they are applied to ware by hand. There also appear glaze drips or slip drips, which are caused by the glaze or slip flows during firing.
Pinholes
Pinholes may be seen clearly on the surface. Pottery (earthenware) is mainly made from earth, and green ware contains a lot of air while biscuit firing. While glazed firing, this air inside the biscuit ware becomes air bubbles, which remain and look like small holes on the surface of the glazed part. Those small holes are called pinholes.
Crazing (Chaps)
Crazing (having chaps) may appear clearly on the glazed part. The “direct” crazing means having chaps originally. The “aging” crazing means having chaps over time as you use the tableware item. There is a difference between the shrinkage rate of the glaze and that of the clay, so crazing occurs. Note that those cracks do not come from the damage of tableware items. They might appear just before use, but it is no problem in terms of use. They appear on the surface of pottery (earthenware) and semi-porcelain.
Iron in Powder
Iron in powder may be seen clearly on the surface. Pottery (earthenware) is made from earth, which contains iron. After firing green ware, iron appears on the surface in the form of black dots. Red or black earthen clay contains much more iron, and as a result, not a little iron in powder may appear on the surface of tableware items made from this type of clay.
Microwave Safe
A microwave oven heats or cooks food very quickly using short electromagnetic waves, namely, microwaves. In most cases, the microwaves heat the water content of the food. However, in some cases, the microwaves concentrate on the carbonized (burnt) parts of the food, causing the temperature to rise higher than the other parts. For example, the microwaves concentrated on the carbonized (burnt) parts of stir-fried vegetables can create a large temperature difference in /on the tableware item, which may cause breakage. In addition to water content, oil content is also heated. The oil has a higher boiling point than the water, so it heats up at a higher temperature, creating a very large temperature difference between the parts that contain oil and the parts that do not, which can cause breakage.
・Never soak hot tableware in water or place it on the cold kitchen counter. Avoid rapidly heating frozen foods or putting [the cold tableware just taken out of the refrigerator] in the microwave. A rapid change in temperature will lead to “crazing” (chaps) or breakage.
※The products with gold or silver paintings, or applied with particular glazes are not microwave safe. We put a “Do Not Microwave” sticker on those items, so please confirm it.
※Accessories etc., made of other materials are excluded from microwave safe items.
Not Oven Safe
Not Dishwasher Safe
Material
陶器(赤土)
気分に合わせて変化を楽しむ
土の温かみを感じる赤土で形作られており、
所々に表れる鉄粉や石目の荒々しさが土ものならではの豊かな表情をしています。
手のひらにおさまるサイズ感と脚付きのフォルムがとても愛らしい器です。
例えば、大きめのフラットプレートに何種かのおかずを少しずつ盛り付ける時、
その内の一品を高台豆皿に盛り付け、プレートに重ね置きます。
高さが生まれてちょっと特別感のある雰囲気が演出でき、
他の豆皿と一緒に組み合わせると色々な高低差が出てリズムや変化が楽しめます。
できるだけ高台を高く存在感のあるフォルムにするために何度も成形方法と型を調整しました。
皿と高台を一体で作り、高台の余分な土を後から削りだす方法で作ります。
サイズのわりに高台が高く、
口径が小さいこともあり量産用の型に土がうまく入りませんでした。
窯屋の試行錯誤と成形を繰り返す中で徐々にコツを掴み高台部分の成形がスムーズに出来るようになりました。
色は4色展開です。
マットな質感の生成は赤土の影響を受け、
釉薬の薄い部分や縁に焦げ目が現れ表情豊かです。
黒はマットな部分と艶のある部分が混在して奥行きを感じます。
刷毛目を施した赤絵は、黒豆や栗きんとんなど正月料理はもちろん、
来客のお茶請けや小菓子を入れる器としてもおもてなし感があって重宝します。
銀彩は黒をベースにし盛面部分のみ銀彩絵付けをしています。
秋の夜長に晩酌をするような、ちょっとリッチな時間におすすめです。
イカの塩辛や酒盗和えのような珍味を盛り付けて日本酒をちびちび頂くのも贅沢です。
普段は簡単な惣菜や梅干し、塩、生姜、ゆず胡椒のような薬味を
盛り付けてもテーブルの小さなアクセントになります。
季節や気分に合わせて色を選び、気軽にテーブルに変化を加えられるのも、豆皿ならではです。
ぜひ高さのある豆皿をお手持ちのコレクションに仲間入りさせてみてはいかがですか。
Koudai mamezara Image
The article featuring the Koudai mamezara
KOUDAI MAMEZARA
高台豆皿
気分に合わせて変化を楽しむ
土の温かみを感じる赤土で形作られており、
所々に表れる鉄粉や石目の荒々しさが土ものならではの豊かな表情をしています。
手のひらにおさまるサイズ感と脚付きのフォルムがとても愛らしい器です。
例えば、大きめのフラットプレートに何種かのおかずを少しずつ盛り付ける時、
その内の一品を高台豆皿に盛り付け、プレートに重ね置きます。
高さが生まれてちょっと特別感のある雰囲気が演出でき、
他の豆皿と一緒に組み合わせると色々な高低差が出てリズムや変化が楽しめます。
できるだけ高台を高く存在感のあるフォルムにするために何度も成形方法と型を調整しました。
皿と高台を一体で作り、高台の余分な土を後から削りだす方法で作ります。
サイズのわりに高台が高く、
口径が小さいこともあり量産用の型に土がうまく入りませんでした。
窯屋の試行錯誤と成形を繰り返す中で徐々にコツを掴み高台部分の成形がスムーズに出来るようになりました。
色は4色展開です。
マットな質感の生成は赤土の影響を受け、
釉薬の薄い部分や縁に焦げ目が現れ表情豊かです。
黒はマットな部分と艶のある部分が混在して奥行きを感じます。
刷毛目を施した赤絵は、黒豆や栗きんとんなど正月料理はもちろん、
来客のお茶請けや小菓子を入れる器としてもおもてなし感があって重宝します。
銀彩は黒をベースにし盛面部分のみ銀彩絵付けをしています。
秋の夜長に晩酌をするような、ちょっとリッチな時間におすすめです。
イカの塩辛や酒盗和えのような珍味を盛り付けて日本酒をちびちび頂くのも贅沢です。
普段は簡単な惣菜や梅干し、塩、生姜、ゆず胡椒のような薬味を
盛り付けてもテーブルの小さなアクセントになります。
季節や気分に合わせて色を選び、気軽にテーブルに変化を加えられるのも、豆皿ならではです。
ぜひ高さのある豆皿をお手持ちのコレクションに仲間入りさせてみてはいかがですか。